Tag julefrokostplanlægningen seriøst
Planlægningen af den årlige julefrokost for virksomhedens medarbejdere bør tages meget seriøst.
Muligheden for at lave et dejligt arrangement, der både virker som en belønning for medarbejdernes indsats i det forgangne år og som en social begivenhed, der samler folk og giver energi til det nye år, kommer kun så naturligt denne ene gang om året – så sørg for at planlægge en super god julefrokost.
Med vores gode råd i denne artikel er du i hvert fald hjulpet god på vej!
Sørg for at involvere dine kollegaer
Det er vigtigt, at sørge for alle kollegaerne føler sig involveret i begivenheden. Del de små opgaver ud, for eksempel kan en afdeling eller person stå for at bestille maden, mens en anden sørger for musik og eller underholdning. På denne måde føler alle kollegaer, at de har bidraget og det bliver måske også mere interessant at deltage, når man selv har været en del af planlægningen. Det er altid en god ide at inddrage alle sine kollegaer. Desuden, når det er noget så hyggeligt som en firma julefrokost; hvorfor så ikke ligge noget af ansvaret fra sig og se samarbejdet, der resulterer i en god fest?
Sørg for god musik og/eller underholdning
Musikken til julefrokosten giver en god og hyggelig stemning – og der er ikke noget mere hyggeligt end stille musik, mens man sidder og nyder sin mad. Det gode råd ligger i, at man kan booke en mindre kendt artist. Måske en der ikke rigtig har været vist før og på denne måde få kvalitetsmusik uden at det skal koste forfærdeligt meget.
Den gode stemning spreder sig hurtigt når man træder ind til hyggelig og stille musik. Musikken kan i sig selv også være underholdning nok. Artisten kan bookes til også at spille dansemusik senere ud på aftenen.
Pynt og udsmykning
Selve pynten og borddækningen, lyder for mange mænd ret kedeligt, hvorfor man måske kunne dele denne opgave ud til en eller flere af kvinderne i firmaet, der måske alligevel synes, det er hyggeligt. Alternativt kunne der også nedsættes en “mandegruppe”, hvis man ønsker at “straffe” dem lidt – dette afhænger naturligvis af omgangstonen og miljøet i jeres firma. Det skal naturligvis være sjovt og ikke opfattes negativt. På denne måde bliver pynten personlig i stedet for, at det er nogle andre som står for dette.
Drikkevarer nok
Dette tip omhandler noget, der er næsten lige så vigtigt som maden – nemlig drikkevarerne. Det kan, ligesom indkøb af mad, være svært at vurdere hvor mange drikkevarer man skal købe.
På de fleste hjemmesider gives der et godt indblik i hvor meget det kræver til en firma julefrokost. Vores bud er, at man bør regne med 1,5 L øl, ½ L vin, 10 cl snaps, 10 cl shots og 1 L sodavand pr. person for et arrangement, der varer fra cirka kl. 18.00-24.00, hvor der naturligvis også bliver serveret mad. Dette er et godt tip til den der står for indkøb af drikkevarer.
Man skal dog lige være opmærksom på sammensætning af køn og alder på kollegaerne, samt tænke over hvordan det plejer at gå ved andre firmaarrangementer.
Lad dig ikke overvælde
Som du nok kan se af ovenstående, behøver det ikke at være overvældende at planlægge en fantastisk julefrokost for alle i virksomheden. Der er naturligvis mange andre muligheder og ideer end dem, vi lige har gennemgået og her kan det være en god ide at søge efter mere inspiration inden du ligger dig fast på planen for årest julefrokost.
En god ide her er, at tage et kig på http://www.superevent.dk/julefrokost/ – de holder et at de allerbedste julefrokost arrangementer med indlagt underholdning og mulighed for fri bar i København og omegn.